Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOOR LAND. SCHOLEN, 2t
afbeelding of befchrijving leeren kennen ;
zoo vindt tnen, bv., afbeeldingen en
befchrijvingen van,vreemde dieren en
gewasfen, Van gebouwen enz.
Wat aan andere oorden en in voori-
ge tijden gefchied is, laat ik mij ver-
tellen, en wat ik niet verfta, laat ik
mij verklaren. Wie mij wat vertelt,
befchrijft of verklaart, die leert en on-
derrigt mij.
Dopr opmerkzaamheid, nadenken en
onderrigt heb ik van vele dingen
hunne namen ^ deelen^ eigen/chappen en
nut leeren kennen. Ik ben dus hier
door verftandigcr geworden; b. v., ik
verfta nu menig ding, dat ik voor-
heen niet verftond: ik weet b.v. van
de deelen, den oorfprong en het nut
van eenen boom, van een huis, van
een venster, van eenen vogel : ik
weet van het huis- en akkergereedfchap
en