Boekgegevens
Titel: Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Sneek: F.W. v. B. Smallenburg, 19e eeuw *
[S.l.]: C. van Gorcum
Opmerking: II
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5973
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201224
Onderwerp: Psychologie: psychologie: algemeen
Trefwoord: Psychologie, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leer- en leesboek voor de tweede klasse, in landscholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
io LEER. EN LEESßOEK
derfrhddt men een Oijevaar, eenen No-
tenboom eil een Infekt? —
c. Ik kaT> iets opmtiken^ zelfs op din-
gen, welke ik echter door mijne uiter-
lijke zinnen niet kan waarnemen: b.v ,
-ik kan naauwkeurig acht geven cp de
gedachten en neigingen , welke in
mijne ziel ontftaan : ik kan rnij ddt
verliezen, waarop ik letten wil. Een
kind kan Voor zich reiren, niet «te
hoeren naar het geen zijn buurman
fpreekt; niet te zien raar het geen in
*dè fchool omgaat \ niet te merken cp
het geen hij fchrijft, leest, of van zij-
nen leermeester hoort. - Hij, die zijne
zinnen en gedachten op iets bij voor-
keur zet, cn alle overige gedachten
hier om van zich verwijdert, die is op-
merJizaam.
"Alles, wat ik door mijne eigene zinnen
niet kan leeren kennen, dat kan ik door
af.