Boekgegevens
Titel: Beginselen der rekenkunde
Auteur: Labberton, Alb.
Uitgave: 's-Gravenhage: Gebroeders van Cleef, 1890
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5890
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201179
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der rekenkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
116
zyn, dan wordt dit eerst geschreven als eene onechte breuk.
Eenige voorbeelden zullen een en ander nader toelichten.
1.
2.
3.
4. 13x42/3=13X'V3='®'/3=602:3.
5.- 20X35=44^,,.
Verdere verklaring achten we hier onnoodig.
§ 222. Tweede geval. Ben ivillelceurig geheel of gebroken getal
te vermenigvuldigen met een gebroken getal.
Als in het eerste geval worden de voorkomende gemengde
getallen bij het berekenen der hier bedoelde producten geschreven
als onechte breuken
Vi^at is echter vermenigvuldigen met eene breuk? De gewone
bepaling voor de vermenigvuldiging kan hier geen' dienst meer
jll doen. We geven daarom eene andere: Een getal ivordt met eene
breulc vermenigvuldigd door een zeker deel van het getal eenige
malen te nemen. Zoo zal een getal met vermenigvuldigd
worden door van het getal 5-maal te nemen. Derhalve is de
vermenigvuldiging der gebroken getallen slechts eene toepassing
I I van §192. We zullen dit 2e geval nog door eenige voorbeelden
nader toelichten.
1.
'4 c; v3/ -ßv3/ _18/ _9/
O. ,, K /g — ÖX /so— lm—;28-
4. «;,X4r=6x%=2^/,=33/,.
5. 2% X4=20J^X4=20X^/,=®";,=113',.
7. %
8. 46/3 X% =37/^ X8/, =37 X
10. 33/,
In deze voorbeelden zyn alle vormen begrepen, waaronder
zich deze vermenigvuldiging kan voordoen. De leerling zal een
en ander nu wel zelf kunnen verklaren. De uitkomsten van
I
j , ^