Boekgegevens
Titel: Beginselen der rekenkunde
Auteur: Labberton, Alb.
Uitgave: 's-Gravenhage: Gebroeders van Cleef, 1890
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5890
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201179
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der rekenkunde
Vorige scan Volgende scanScanned page
99
5. Welke bepalingen geeft ge voor de soorten van brenken
in de 3 vorige opgaven bedoeld?
6. Als eene lyn als eenheid of geheel gegeven wordt, teeken
dan de breuken: 7,.,, i'/jg.
7. Ook de breuken: 8/,, u/,, u/^ , ^i/^.
2/ 2'/
8. Verklaar de breuken , —^ en - en licht
O 5 O 5
uwe verklaring toe door eene teekening.
9. Doe evenzoo -t: ^ , ^^ en
10. Ook met: A, ^^ r » n
'4 5 '7 16 II ]3
11. Laat door eene teekening zien, dat het quotient 5:8
gelyk is aan de breuk ^s-
12. Wordt eene echte breuk grooter of kleiner, als haar
teller en noemer met eenzelfde getal worden vermeerderd
of verminderd?
13. En eene onechte?
14. Wordt eene breuk grooter of kleiner, als haar teller en
noemer verwisseld worden ?
15. Welke breuken worden half zoo groot, als hun noemer
met 12 wordt vermeerderd?
16. Welke breuken worden 3-maal zoo groot, als hun teller
met 20 wordt vermeerderd ?
17. Welke breuken worden grooter, als by teller en noemer
een getal wordt geteld, gelijk aan den teller?
18. Welke breuken worden grooter, als van teller en noemer
een getal wordt afgetrokken, gelijk aan den halven teller?
19. Als by den teller der breuk 7/i3 14 wordt opgeteld, waar-
mee moet dan de noemer vermeerderd worden, opdat de
waarde der breuk dezelfde blijve?
20. Als van den noemer der breuk i'/.^g 5 wordt afgetrokken,
waarmee moet dan de teller verminderd worden, opdat
de waarde der breuk dezelfde blijve?
21. Hoe zal de waarde eener breuk veranderen, als de teller