Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
65
I.
a. Het schrijven der getallen van 100 tot 200.
b. Tellen met 2 tot 200.
e. Met 5 tot 200 en met 4 ook tot 200.
d. Tellen met 3 tot 201.
e. Tellen met 8 tot 200.
/. Het schrijven van getallen van 100 tot 200 door elkander.
Namen er achter.
0".
Karei, hier op bord heb ik 1 jongen en 1 meisje geteekend.
Deel onder die twee kinderen 10 centen. Zegt allen na; „de
helft van 10 is 5." — Piet, deel gij onder die kinderen
16 centen, enz. — Trui, deel gij onder die kinderen 30 centen.
(Teekenen). — Mina, deel gij onder die kinderen 24 centen.
(Weer teekenen met cirkeltjes). — Koos, deel 40 centen onder
die 2. — Jans, deel gij met die beide kinderen 30 centen;
teeken uw deel onderaan, enz., enz. — Tal van oefeningen.
Zeer eenvoudig.
K.
m
Herhaling der oefeningen tot het leeren der tafels van ver-
menigvuldiging op deze wijze:
Een potlood kost 2 centen, dus
2 potlooden, 2 X 2 c. of......
3 potlooden, 3 X 2 c. of......enz.
tot 10 potlooden toe.
Evenzoo eene waarde gesteld in de overige tafels, liefst zoo
getrouw mogelijk overeenkomende met den prijs der voorwerpen
in de samenleving. De tafels blijven dan geen doode vorm,
maar geven antwoord op vragen uit 't dagelijksch leven.