Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
64
m. Teekent een vloertje met 30 tegels. Nu een vloer met
40 tegels. Nu een met 36 tegels.
n. Teekent een gang met 30 tegels, Kinderen, 3 tegels in
de breedte.
O. Teekent nu een gang met 48 tegels. 4 tegels in de
breedte. — (Daarna allerlei vragen en opmerkingen).
p. Teekent 3 ramen, een boven en twee beneden. Elk raam
beneden heeft 12 ruiten, het raam boven 6 ruiten. — Piet,
reken me eens uit, hoeveel ruiten ge ziet.
q. Teekent eene mooie figuur met 10 punten. Nu eene met
15 punten. — Nu eene met 12 punten. — (De leerlingen
een voor een bij het bord).
r. Een man wil 6 portretten aan den muur hangen. Teeken
door cirkeltjes, hoe hij dat doen kan op zes manieren. —
Kinderen, nu weer 8 portretten, of 7.
». Teekent een hoog raam met 80 ruiten. Kinderen, 8 in de
breedte. — (Allerlei vragen).
U.
Na al het vorige beginne de onderwijzer aan het leeren der
tafels van 1 tot en met 5. Daarna aan de tafel van 10. Dan
aan die van 6. Dan aan die van 9. Dan die van 8. Eindelijk
die van 7. — Te begrijpen is het, dat na al het voorgaande
de tafel van vermenigvuldiging spoedig gekend wordt. Met
behulp van het telraam (of teekeningen) leere men de moei-
lijkste tafels; bijv. die vau 7.
a. Een ons suiker kost 7 cent. Piet, gij moet alles op het
telraam plaatsen. Zegt allen na: „1 maal 7 is 7." — Nu 2 ons
suiker. Piet! Eeken het ons voor. Zegt allen na: 2 maal 7
is 14," enz' De vijfvouden afzonderlijk houden.
b. Het schrijven der tafels in volgorde.
c. Het invullen van rijen, waarin de tafels door elkander
heen staan.