Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
TWEEDE AFDEELING.
liet rekenen uit liet hoofd op de lei. Van
leenen en bewaren zij ^eene sprake.
Gretallen vaii 1 tot lOO.
In deze afdeeling leeren de leerlingen de getallen van 1 tot
en met 100 onderscheiden en schrijven. Voorts leeren zij op-
tellen en aftrehhen aan de hand van vraagstukjes met benoemde
getallen. Geen der getallen, ook die van de uitkomst niet,
mag > 100 zijn. De rekening met het geld neemt eene groote
plaats in. Het rekenonderwijs moet ook in deze afdeeling aan-
schouwelijk zijn. Op het telraam worden vele, door teekenen
op het bord enkele vraagstukjes behandeld. Van het deelen
de allereerste beginselen. De meeste vraagstukjes worden èn
op de lei èn op het telraam of bord behandeld. De vorm der
oplossing mag niet verwaarloosd worden. — Het leeren der tafel.
B.
a. Het telraam plaatse de onderwijzer tusschen zich en de
klasse. Alle leerlingen tellen van 1 tot en met 20. Ook 2, 4,
6, 8, 10, tot 20. Ook 5, 10, 15, 20.