Boekgegevens
Titel: Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Auteur: Laan, R.C.; Pelt, D. van
Uitgave: Schiedam: H.A.M. Roelants, 1875
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5871
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201170
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Het reken-onderwijs in de laagste en middelste afdeelingen der volksschool: eene nieuwe methode
Vorige scan Volgende scanScanned page
145
jj Zoo ook bepale men de prijzen der volgende lioeveel-
lieden brood. Een brood 36 cent.
1 br. =
Z br. =
4 br. r=
8 br. =
12 br.
jl4 br.
i26 br.
!40 br.
Brooden.
!28 br. =
7 br. =
9 br. =
16 br. =
24 br.
3 br.
27 br.
30 br.
34 br.
43 br.
60 br.
50 br.
M: Verkortingen bij liet vermenigvuldigen.
a. Moet men een getal met 25 vermenigvuldigen, dan neemt
men lOOmaal 't getal en deelt 't produkt door 4.
De leerling passé dit toe voor: 600 — 240 — 360 —
806 — j620 — 84 — 24 — 1280 — 348 — 660 —
700 — 972 — 1020.
Doe het zoo:
4 . 60000 / 10000 + 5000 = 15000
/ 40000 ^
'2Ó000
20000_
h. .Op denzelfden grond steunt de eigenschap, dat men eene
vermenigvuldiging met 50 wijzigen kan in eene vermenig-
vuldiging met 100 en eene deeling van dit produkt door 2.
Pas dit toe op: 124 — 628 — 342 — 28 — 96 —
120 — 640 — 570 enz.
c. De vermenigvuldiging met 125, wordt veranderd in ver-
menigvuldiging met 1000, waarna dit produkt door 8
gedeeld wordt.
Toepassingen op: 48 — 88 — 96 — 120 — 160 —
240 ~ 1600 — 2400 — 1240 — 32 — 1000 —
2000 — 128.
(1. De vermenigvuldiging met 250, wordt veranderd in ver-
menigvuldiging met 1000, waarna dit produkt door 4
gedeeld wordt.
10