Boekgegevens
Titel: Nederland, zijne provinciën en koloniën: land en volk beschreven
Auteur: Kuyper, J.
Uitgave: Leeuwarden: Hugo Suringar, 1878
Leeuwarden: Corporatieve Handelsdrukkerij
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NO 09-562
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201128
Onderwerp: (Sociale) geografie, cartografie, planologie, demografie: geografie van Nederland
Trefwoord: Geografie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Nederland, zijne provinciën en koloniën: land en volk beschreven
Vorige scan Volgende scanScanned page
83
a. Van Zaandam over Purmerend en Hoorn naar
Enkhuizen, in verband met eene lijn
b. van Stavoren over Sneek naar Leeuwarden.
c. Van Groningen naar Delfzyl.
d. Van Zwolle over R a alte naar Almelo.
<?. Van Dordrecht over Gorinchem en Tiel naar
Eist.
ƒ, Van Amersfoort over Rhenen, aansluitende aan
den vorige.
De lynen e en /staan in verbinding met Arnhem
en Nymegen door de spoorbaan, welke die beide steden
over Eist met elkander verbindt, en den bouw
vorderde van bruggen over Rijn en Waal.
g. Van Nijmegen over de Maas naar Horst, ter
aansluiting aan den staatsspoorweg van Rotterdam naar
Maastricht.
h. Van den Moerdyk langs de Langstraat naar
's Hertogenbosch, en
i. Van Rotterdam of Schiedam over Vlaardin-
gen naar Maassluis en de monding van den
Nieuwen "Waterweg,
Wanneer al deze lynen gereed zullen zijn, lijdt het geen
twyfel, of de partikuliere krachten zullen ook weder eenige
plannen hebben volvoerd.
§ 68. Om een juist begrip van de belangrykheid der vol-
tooide en gebouwd wordende spoorwegen te ontvangen, moet
men eene spoorwegkaart ter hand nemen, en het zal dan
blyken dat noord en zuid, oost en west onderling verbonden
zyn, en alle eenigszins gewichtige steden en fabriek-oorden
in het net zijn opgenomen; als centrum kunnen wy
Utrecht beschouwen, dat juist midden in ons land gelegen
langs zes banen kan worden genaderd; van Amersfoort,
Zutfen, Zwolle, Hengelo, Boxtel, Rosendaal,
Venlo en Maastricht breiden zich thans reeds naar vier
zijden spoorweglynen uit; te Groningen, Leeuwarden,
Meppel, Enschede, Hilversum, Amsterdam, Haar-
lem, Uitgeest, 's Hage , Rotterdam, Moerdijk,
Breda, Tilburg en Eindhoven vereenigen zich de we-
gen uit drie richtingen, terwyl binnen onze grenzen de ste-
den Harlingen, Kampen, Almelo, Nieuwediep,
(den Helder), Terneuzen en Vlissingen aan het uit-