Boekgegevens
Titel: Kort begrip der bijbelsche geschiedenis: een schoolboek voor de jeugd
Auteur: Verwey, Bernardus
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon
Deventer: J.H. de Lange
Groningen: J. Oomkens, 1813
Maatschappij: Tot nut van 't algemeen
4e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 9204
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_201033
Onderwerp: Theologie, godsdienstwetenschappen: godsdienstige opvoeding
Trefwoord: Bijbelse geschiedenis, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Kort begrip der bijbelsche geschiedenis: een schoolboek voor de jeugd
Vorige scan Volgende scanScanned page
O B 9 C U I B D Z N I S. 10^
II iiii II 11 I t J-
' .............. '" ' ' ' " ' - -""M-a».
oemsncsb aanmzrkingbn ^
j; "ier dc gefchiedenis van het zmnds tijdvak,
1. Hetgene in dit tijdvak gebeurde, liep Bewljien
.^list af, naar hetgene de Profeten reeds va" oqd»
erfcheidene leuwen te voren aangekon-
igd hadden. Dit is dus een bevirijs, hoe beunems.
^lles, wat jezus overkwam, door god be-'"«.«*^^«
tuurd werd. Wij zien er uit, hoe god"' * '
Itijd langzamerhand met wijsheid en lief-
e zyne oogmerken uitvoert.
De tijd was thans de allergefchiktfte , om
et rijk der wajirheid te vestigen en uit te
reiden; daar de Joden niet meer een bij-
jon der vrij volk waren. — De uitwendige
naanzienlijke omflandigheden pasten best
an eenen Zaligmaker van allerlei foort
an menfchen; maar tevens waren er be-
wijzen van zijne hoogere afkomst. —
)at hij. gedurende dertig jaren zich voor
Ijn werk geoefend, en tot het lijden be-
ïid had, kwam hem naderhand zeer te pas.
2. De leer van jezus bezit in - en uit- wawbeidi
ifcndige kenmerlien van waarheid. Veel,*®"^""*
lems wordt aan dezelve bijgezet, dat hij oortref.
ie leer door zijn voorbeeld bevestigde, feiijkheid
)oor zijne wonderdaden bekrachtigde hij^aMkter.
Ijn gezag, en werd als een menfchenvriend
ekend. Zijne liefde voor kinderen lever-
e een bewijs van zijn beminnelijk karakter ,
p. De keuze die hij deed, omtrent leer-
ngen, verdient bewondering; nooit kon
men