Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor de scholen in het Koningrijk der Nederlanden: ingerigt overeenkomstig het nieuwe stelsel van maten, gewigten en muntspecien
Auteur: Hoonaard, Willem van den
Uitgave: Amsterdam: Schalekamp en Van de Grampel, 1817
Opmerking: Tweede stukje
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4776
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200841
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor de scholen in het Koningrijk der Nederlanden: ingerigt overeenkomstig het nieuwe stelsel van maten, gewigten en muntspecien
Vorige scan Volgende scanScanned page
C 37 )
/ § 19, herleiding van gewone breuken tot
/ tiendeelige.
Over dc wijze, waarop de bewerking van de
volgende voorbeelden behoorc te gefchieden,
kan men lezen in de Gelders C^Jerboek ^ de
negen en twintigfte Les.
VOORBEELDEN TOT OEFENING.
1. Herleid i, j, ^ en lê tot tiendeelige breukan,
2. Herleid | en | tot tiendeelige breuken.
3. Hoe zoudt gij de gewone breuken'j| en
tot tiendeelige breuken herleiden?
4. Beproef nu eens of gy i, 5I en yJj tot tien-
deelige breuken herleiden" kunt ?'
5. Herleid nu eens § en j tot tiendeelige breuken.
6. Maar zoudt gij ook ï|, en ^ tot tiendee-
lige breuken herleiden kunnen?
7. Nu nog eens 5«, jJ, ^\i en i^fi.
§ 20. HERLEIDING VAN TIENDEELIGE BREUKEN
' TOT GEWONE,
Hieromtrent kan men opheldering vinden in
DE GELDERS Cijferboek^ de acht en twintigfte
Les,
VOORBEELDEN TOT OEFENING.
1. Hoe zoudt gij te werk gaan om 0,5*, 0,55-,
o»75; 0,625 en 0,875 tot gewone breuken
te herleiden ?
2. Beproef eens of gij 0,1875 tot eene gewone
breuk herleiden kunt?
C 2 3.