Boekgegevens
Titel: Rekenboek voor de scholen in het Koningrijk der Nederlanden: ingerigt overeenkomstig het nieuwe stelsel van maten, gewigten en muntspecien
Auteur: Hoonaard, Willem van den
Uitgave: Amsterdam: Schalekamp en Van de Grampel, 1817
Opmerking: Eerste stukje
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 4775
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200840
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Rekenboek voor de scholen in het Koningrijk der Nederlanden: ingerigt overeenkomstig het nieuwe stelsel van maten, gewigten en muntspecien
Vorige scan Volgende scanScanned page
' ( 12 )
Aardbol gevonden wordt, uit bouwland be-
ftond, zou dat getal in eenen gelijken tijd
niet meer dan 6ó66666666666óóó66 bedra-
gen: zeg mij het verfchil tusfcnen deze ge-
tallen.
23. In een bosch , waar men een getal van
4^630 boomen telt, worden 26886 boomen
uitgeroeid : hoe veel boomen blijven er na
die uitroeijng nog Haan ?
24. Als men rän bet getal 46001276126 aftrekt
ne^en en zestig millioen vier honderd vijf
en tachtig duizend drie honderd acht en ne-
gentiK, hoe veel krijgt men dan tot rest?
Hoe zoudt gij de volgende voorbeelden
bewerken?
25.) 6450 — 4869. 26) 8700 — 4699.
27.) 86219 — 3609. 28.) 24608 — 15698.
29) 7621Ó70024 — 2646598780.
§ 6 AFTREKKING, in t'ttndteüge breuken.
Lees, voor gij de volgende opgaven berekent,
in de handleiding , enz., § 7. en de gelders
Cijferboek, de negen en twintigfte Les.
Kunt gij de volgende voorbeelden berekenen ?
2.) 54,6 3.) 26,8 4.) 200,68
3,4 14^6 41,58
5.) 62?,54 6 ) 489,04 7.) 856,004
412,64 216,62 612,862
8. Hoe veel is het verfchil tusfchen 20,422 en
5«,873?
9. £n hoe veel tusfchen 24,87 en 89,9834?
la