Boekgegevens
Titel: Theorie der rekenkunde ten behoeve van inrichtingen van middelbaar en van kweekscholen voor onderwijzers
Auteur: Greidanus, Tjardus
Uitgave: Groningen: J.B. Wolters, 1900
3e, verm. en verb. dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2943
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200694
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Theorie der rekenkunde ten behoeve van inrichtingen van middelbaar en van kweekscholen voor onderwijzers
Vorige scan Volgende scanScanned page
145
Daar men van K 3 geen verdere cijfers kent, dan de in het eerste
voorbeeld bepaalde, kunnen we door worteltrekking met deze cijfers
6 cijfers van den nieuwen wortel vinden en met behulp van deze
nog 4 door deeling.
k-1,7 3/2 0,5 0/8 0/7 5 = 1,3 1 6 O 7/4 O 1 2
1 3' r= 1 6 9
420
2 61 x 1 = 261
15950
2626x6= 15756
1948075
263207X7= 1842449
105626
2 6 321A 105286
340
263
77
24
Vierde voorbeeld. Bereken in 6 decimalen nauwkeurig:
1/(10-2 1/5).
Daar |/5 = 2, .... is, zal 10 —2i/5 éen cijfer in de geheelen
hebben en j/ (10 — 2^/5) ook éen cijfer in de geheelen. Van den
laatsten wortel moeten dus 7 cijfers gevonden worden, en hiervan 5
door worteltrekking en de 2 overige door de verkorte bewerking. Van
de 5 cijfers, welke door worteltrekking moeten bepaald worden, is
éen cijfer in de geheelen en zijn de 4 andere decimalen. Om deze
4 decimalen te kunnen krijgen, moet het getal, waaruit de wortel
te trekken is, n.1. 10 —2j/5, bekend zijn in 8 decimalen, en hiertoe
zal men 2 (/ 5 en y 5 in 9 decimalen nauwkeurig moeten kennen.
En daar y' 5 nog éen cijfer in de geheelen heeft, moet men van dit
laatste getal 10 cijfers kennen. Van deze 10 cijfers moeten we dan
6 door rechtstreeksche worteltrekking bepalen en de 4 overige door
deeling.
Wij bepalen dus eerst met behulp der verkorte bewerking i/ 5 tot
in 9 decimalen nauwkeurig.
GREIDANUS, Rekenh. 3e dnik. 10