Boekgegevens
Titel: De natuur: aanvankelijk leesboek voor de lagere school
Auteur: Brug, Steffen Lambert
Uitgave: Harlingen: S. Houtsma, 1861
7e dr; 1e dr.: 1858
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2393
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200378
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De natuur: aanvankelijk leesboek voor de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
10
altijd in het midden. Deze soort van werktuigen
maken het werk gemakkelijker. In plaats van op
te heffen, diene» zij ook wel, om neder te druk-
ken of zamen te persen, gelijk bij de schaar, het
tabakskerversmes, de knijptang, de vuurtang, en
andere werktuigen.
12.
De feoorddansep«
fa- Als de koorddanser niet kon b^lanseren, dan
zon hij spoedig van de koord vallen. Weet gij
jol wat b^lanseren is ? Het evenwigt houdeo ^f-bo-
waren. Dat doen wij ook wel, namelijk als wij
loopen. Daarom kunnen kleine kinderen niet ter-
stond loopen. Zij moeten eerst leeren, het even-
wigt te bewaren. Dragen wij iets voor ons, dan
hangen wij achterover. Hebben wij den last op
den rag, dan buigen wij ons voorover. Waarom?
Is iets in evenwigt, dan behoeft slechts één punt
ondersteund te worden, om dat ligchaam voor
wankelen en vallen te bewaren. De schalen moe-
ten ook in evenwigt zijn bij het wegen. Zijn de
armen der balans of evenaar ongelijk, dan moet
aan den koristen arm het zwaarste gewigt.