Boekgegevens
Titel: Taaloefeningen voor de lagere school
Auteur: van Agt, Martin P.
Uitgave: Tiel: D. Mijs, ca. 1880-... *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 1161
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200186
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Linguïstiek, Nederlands, Leermiddelen (vorm)
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Taaloefeningen voor de lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
32
om zouden wij wachten op beter tijden? Er is geen
voordeel zonder moeite. Gij moet uwen ploeg in
den vroegen morgen diep in den grond zetten.
Tranen rollen het kwellende gewicht van 'thart. In
de week ontmoet men op den Scheveningschen weg
gedurig zwaar beladen vischkarren.
O. Onderwerp en gezegde zijn in eiken zin. Soms
echter behoeft het onderwerp niet uitgedrukt te
worden. Dat is bijv. niet noodig in zinnen, waarin
men iemand iets beveelt of verzoekt. Jongen, kom
hier beteekent: Jongen, kom gij hier. Bij het ont-
leden wordt het onderwerp als verzwegeti onderwerp
aangeduid.
Bijv.: Kinderen, gehoorzaamt aan uwe ouders.
Kinderen — Aanspreking,
gehoorzaamt — Gezegde.
(SÜ) — Verzwegen onderwerp,
aan uwe ouders — Bepaling van gehoorzaamt.
4G.
Ter ontleding:
Mannen! luistert naar de stem van uw geweten.
Jongens! schuwt de ondeugd. Stadgenooten! eene
groote ramp heeft ons getroffen. Wandelaar! sta stil bij
dit gedenkteeken. God! straf ons niet voor onze
gebreken. Nederlanders! do eer van uwe vlag staat