Boekgegevens
Titel: Leesboek voor de tweede klasse, ter dienste der scholen
Auteur: Anslijn, N.
Uitgave: Leyden: D. Du Mortier en zoon, 1850
19e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 837
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200105
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse letterkunde
Trefwoord: Leermiddelen (vorm), Kinderverhalen (teksten)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leesboek voor de tweede klasse, ter dienste der scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
38
zaak hiervan? Deze lag niet in traagheid —
ongelukkig besefte hij niet, dat men de eens
verkregene kundigheden behouden moet, en dat
het daarom noodig is, gedurig het eens geleer-
de te herhalen. Als hij de les had opgezegd,
dacht hij niet meer daaraan, en zoo maakte hij,
niettegenstaande alle hispanning, geene vorderingen.
„ Het is niet genoeg," — zeide zijn vader, —
„ zich alle moeire te geven om nieuwe kundig-
„ heden te verwerven; men moet ook de reeds
„ verkregene trachten te behouden, en bestendig
„ de eerste aan de laatste verbinden, anders is
„ al ons weten voor ons zelvcn en voor ande-
„ ren nutteloos — men moet zi.jne vlijt dus met
„■ verstand besturen."
Is het genoeg, als men slechts vlijtig is?
Waarom niet ?
21.
MATIGHEID.
Ji.
'lexander, een beroemd veldheer, die zich
vleide de geheele wereld te zullen overwinnen,
had aan de Koningin van Kariè, met name Jda,
vele en gewigtige diensten bewezen, waarvoor
zij niet in gebreke bleef om hem op allerlei
wijzen hare dankbaarheid te betoonen. Eens zond
zg hem allerhande kostbare spijzen en dranken,