Boekgegevens
Titel: Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Auteur: Arendt, R.; Bellaar Spruyt, Cornelis
Uitgave: Groningen: Wolters, 1889
2e [gew.] dr; 1e dr.: Arnhem, 1870-1872. - 3 dl. in 1 bd
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 960
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200059
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Vorige scan Volgende scanScanned page
53
Verandert het kookpunt van water, als men er een zout in oplost?
Noem de u bekende eigenschappen van zwavel. Hoe zal men de
zwavel afscheiden uit de aarde, waarmede zij gemengd voorkomt?
Wat is eene sublimatie? Welke der u bekende stoffen kunnen ge-
sublimeertl worden? Wat is het smeltpunt van jodium? en het
kookpunt ? en de kleur der dampen ? Hoe kan men jodium
van vele stoffen zuiveren? In welke vloeistoffen lost jodium op?
Hoe verandert de temperatuur van water, waarin men chloor-
ammonium oplost? en als men zout van hertshoorn oplost? Zijn
u ook nog andere stoffen bekend, die het water afkoelen,
waarin zij oplossen, en andere, die het water verwarmen, waarin
zij oplossen? Welk verschil is er tusschen vluchtige en niet-vluch-
tige stoffen ? Is de raai)olie vluchtig of niet ? en de fenkelolie ? Noem
eenige aetherische oliën. Hoe worden zij bereid? Hoe zal men uit
een mengsel van vluchtige met niet-vluchtige stoffen de eerste
afscheiden? Zijn u ook mengsels van die soort bekend? Wat ver-
dampt sneller, aether of spiritus, spiritus of water? Hoe zal men lo
CC. spiritus het spoedigst kunnen laten verdampen, op een plat bord
of in een bekerglaasje? als men het bord op den tocht zet, of op
eene plaats, waar geen tocht is? Hoe kan men laten zien, dat bij
verdamping koude ontstaat?