Boekgegevens
Titel: Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Auteur: Arendt, R.; Bellaar Spruyt, Cornelis
Uitgave: Groningen: Wolters, 1889
2e [gew.] dr; 1e dr.: Arnhem, 1870-1872. - 3 dl. in 1 bd
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 960
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200059
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Vorige scan Volgende scanScanned page
36
llfisSjï'Fi'iaiiig!:?;;'
Mn.;. .............
Wamieer waterdamp in aanraking komt met een koud
voorwerp, zoo wordt hij weder in vloeibaar water veranderd
(verdicht, gecondenseerd); daarbij wordt het koude voorwerp
verwarmd.
Hoe zou men de
proef wel moeten in-
richten, om uit de
glazen buis voortdu-
rend water te doen
droppelen ? Men schuift
bijv. over de buis een
kolfje, dat men in eene
schaal met koud water
plaatst (eenen zooge-
naamden ontvanger);
of nog beter, men
vervangt de glazen
buis door eene ande-
re , die omgeven is
door eene wijdere buis,
die koud water bevat
(een afkoeler).
\''erandert men, door
te verwarmen, eene
vloeistof in damp en
verdicht men door af-
koeling dezen damp
aanhoudend weder tot
eene vloeistof, zoo ver-
richt men de bewer-
king , die distillatie
genoemd wordt; het
water, dat door afkoe-
ling van den damp
ontstaat, heet gedis-
tilleerd 7vater.
giste Proef. Met behulp van den afkoeler (zie fig. 14) zet men
de proef voort, tot dat het water in de retort geheel verdampt is.