Boekgegevens
Titel: Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Auteur: Arendt, R.; Bellaar Spruyt, Cornelis
Uitgave: Groningen: Wolters, 1889
2e [gew.] dr; 1e dr.: Arnhem, 1870-1872. - 3 dl. in 1 bd
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 960
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200059
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Vorige scan Volgende scanScanned page
22. DE DRIE AGGREGATIE-TOESTANDEN. UIT-
ZETTING DOOR DE WARMTE.
ggste Proef. Men neemt eenen zinken bol, met een haakje aan
eenen koperdraad bevestigd, die zich nog even door eenen koperen
ring laat trekken. Men verwarmt den bol eenige
^r minuten in de spirituslamp en brengt hem daarna
op den ring. De bol valt niet door den ring
heen, maar blijft daarop liggen.
»6gste Proef. Men neemt een rond koperen
staafje, dat van het eene uiteinde naar het andere
een weinig dunner wordt, zoodat het slechts ge-
deeltelijk door eene ronde opening in een meta-
len plaatje kan worden getrokken. De plaats,
waar het staafje zoo dik wordt, dat het niet
verder door de opening gaat, is met een streepje
op het koper aangewezen. Hetzelfde staafje past
juist tusschen twee andere staafjes, die oj) een houten voetstukje
stevig zijn bevestigd. Men verwarmt het staafje met de spirituslamp,
Fig. 8.
waarbij jmen het op eenen der ringen van den filtreerstandaard kan
leggen. Nadat het goed warm is geworden, vat men het aan met de
kurketang en beproeft nu om het tusschen de twee vaste staafjes in