Boekgegevens
Titel: Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Auteur: Arendt, R.; Bellaar Spruyt, Cornelis
Uitgave: Groningen: Wolters, 1889
2e [gew.] dr; 1e dr.: Arnhem, 1870-1872. - 3 dl. in 1 bd
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 960
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200059
Onderwerp: Natuurkunde: natuurkunde: algemeen
Trefwoord: Natuurkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Leiddraad bij het onderwijs in de kennis der levenlooze natuur
Vorige scan Volgende scanScanned page
70. GEWICHT, DRUKKING EN SAMENDRUK-
BAARHEID DER LUCHT.
Bij de proeven, die wij zullen nemen om de eigenschappen der
lucht te leeren kennen, gebruiken wij zeer dikwijls de luchtpomp.
Dit werktuig dient om de lucht uit eene ruimte te verwijderen, om
die ruimte luchtledig te maken. De werking van de luchtpomp kan
eerst later besproken worden, als de voornaamste eigenschappen der
lucht behandeld zijn; wij beschrijven hier alleen de samenstelling der
luchtpomp, die ons voor verschillende proeven zal dienen.
Fig. 36.
In Fig. 36 zien wij eene eenvoudige luchtpomp afgebeeld. Wij
bemerken daaraan eene glazen klok A, den ontvanger, die op eene
platte schijf B, de plaat, rust. De plaat is in haar midden door-
boord, zooals te zien is in Fig. 37 en Fig. 38, die ons de inwendige
samenstelling der luchtpomp duidelijk kunnen maken. In de opening
der plaat mondt een kanaal CE uit, dat zich in den koperen
standaard bevindt, waarop de plaat rust. Door middel van dit ka-