Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
88
De met v geteekende noten zijn vooruitnemingen, want
zij behooren eerst tot het volgend akkoord.
277. Wat is een orgelpunt?
Een lang aangehouden bastoon (de grondtoon of de do-
minant), waarboven eene opeenvolgende reeks akkoorden
voortgaat, waarvan slechts het eerste en het laatste met
dien aangehouden toon in harmonische betrekking behoe-
ven te staan.
Orgelpunt
op den ■(
O-rond. toon.
Orgelpunt
op den
Dominant.


-üL—^.^---^
r — "1
I





De met geteekende akkoorden staan niet in harmo-
niselie betrekking met den toon, die in den bas wordt
aangehouden.
HOOFDSTUK XXVI.
Over den generalen-bas.
278. Wat verstaal men door generalen-bas?
Een basstem, onder of boven welke de akkoorden door
cyfers (signaturen) zijn aangewezen. De uitvoering van
zulk eene stem noemt men gcneraien-bas spelen.