Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
86
HOOFDSTUK XXV.
Ee breking der akkoorden en bij-tonen.
270. Wat verstaat men door arpeggio of' breking der
akkoorden ?
Als men de tonen der akkoorden niet gelijktijdig, maar
schielijk op elkander volgend (melodisch) doet hooren. Men
noemt die daarom dan ook wel gebroken akkoorden.
Akkoorden:
m
Uitvcering als gebroken akkoorden:
1




i
enz.
271. Wal zijn bij-tonen?
Alle tonen in een muziekstuk, die niet tot een akkoord
behooren.
272. Hoe vele soorten zijn er F
Vijf: wisselnoten, doorgangsnoten, de terughouding of
ophouding, de vooruitneming of anticipatie, en het orgel-
punt of pedaal.
273. If^al zijn wisselnoten <'
Zulke, die zich om eene noot van het akkoord bewegen,
zoo als dc met o geteekende in de volgende voorbeelden:
i
4-


1
274. Wat zijn doorgangsnoten ?
Noten, die niet tot het akkoord behooren, en van de
eene noot des akkoords tot de andere trapsgewijs voort-