Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
80
2) de terts; bij 3) van het septime-akkoord de quint, en
bij 4) de terts; bij 5) van het none-akkoord de quint.
Waarom en volgens welke regelen zulke uitlatingen
plaats hebben, kan eerst in de compositie-leer worden uit-
eengezet.
255. TFat verstaat men door de ligging der akkoorden?
Wanneer de octave boven ligt, dan noemt men dit de
eerste ligging; ligt de terts boven, dan is het de tweede
ligging; ligt de quint boven, dan is het de derde ligging
van het akkoord.
Eerste ligging. Tweed^ ligging. Derde ligging.
—g-
Liggen alle tonen zoo dicht bij elkander, dat er geen
toon van het akkoord meer tusschen kan worden gevoegd,
dan noemt men dat enge ligging^ ook wel enge harmonie;
liggen de tonen verder uiteen, dan heet men het wijde
ligging of verstrooide harmonie.
Drieklank.
Enge ligging.
Sext-akkoord. Quart-sext-akkoord.
---1 n—— fl
3 §
V--1 4-s--[
"Verstrooide ligging.
Drieklank. Sext-akkoord. Quart-sext-akkoord, enz.
i

"O"
W w

—.

Men ziet, dat er voor elk akkoord slechts ééne enge
ligging, maar onderscheidene vormen van verstrooide lig-
ging mogelijk zijn
1) Ook dan, wanneer de bovensteramen nauw bijeenliggen, maar de
basstem er verder van verwijderd is, bezigt men de benaming * enge
harmonie of enge ligging.»