Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
61
Door al deze vormen wordt wel het accentgevoel der
maatsoorten gewijzigd, maar niet het maatgevoel zelf. Er
zijn echter ook syncopen, waarbij de maat als het ware
veranderd wordt, en men denken zou onverwachts eene
andere maatsoort te hooren.
Hier wordt b. v. de 3/4 maat voor het gevoel, alsof
het eene 2/4 of 4/4 maat ware.
198. Wal noemt men een opslag (Auftakt)?
Het aanvangen eener muzikale phrase met eene onvol-
ledige maat.
w
——^— 1—^—*— 1


enz.
Wat aan de eerste maat ontbreekt, moet aan de laatste
der phrase worden bijgevoegd, of, wat de eerste heeft,
van de laatste worden afgenomen, opdat beide te zamen
een volle maat uitmaken, b. v.
HOOFDSTUK XVII.
Over de rustpunten of fermaten en andere afbre-
kingen van de gelijkvormige maatsbeweging.
199. Wat is een rustpunt of fermaat?
Een boogje, dat boven of onder de noot of haar pauseer-
teeken is geplaatst, met een stip er onder of boven