Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
46
Zij duiden aan, dat bij de herlialing der phrase de noten,
die onder het haakje l™" staan, moeten overgeslagen en
daarvoor de noten onder het haakje gespeeld worden.
155. Wal beteekent Da Capo, of bij verkorting D. C.?
Dat het geheele stuk nog eenmaal moet herhaald worden.
156. Wat beteekenl Fine, of bij verkorting F?
Fine of einde beteekent, dat het stuk daar uit is.
157. Wat beteekenl D. C. al fine?
Dat niet het geheele stuk moet herhaald worden, maar
slechts tot aan dat gedeelte, waar de genoemde woorden
staan.
tX3
158. Wat beduidt dil teeken?

Dat een stuk niet van het begin af aan, maar slechts
van dit teeken af moet herhaald worden, waar dan in
plaats van Da Capo wordt geplaatst D. S. {Dal Segno),
dat is: van het teeken af.
. .
r-
ÖQ
159. Wal beteekent come sopra, bij verkorting c. s. en
wat wijst het aan?
Het beteekent, als hoven, en wordt in partituren tot
gemak van den afschrijver gebezigd. Wanneer namelijk
juist weder hetzelfde moet voorkomen, dan schrijft men
slechts ééne— doorgaans de hoofdstem — neder en plaatst er
boven come sopra, waarop dan de afschrijver de vroegere
plaats in de partituur naslaat, en daaruit de andere stem-
men copiëert.