Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
34
HOOFDSTUK X.
Over de waarde der tonen.
115. Wal verslaat men door de waarde der tonen?
Den längeren of korteren dnnr van den daaraan toege-
kenden tijd.
116. Hoe ivorden de verschillende waarden der tonen
aangewezen ?
Door de verschillende vorming der noten. AN ij hebben
namelijk: geheele noten O, halve noten p, vierde of
kwartnoten f, achtsten zestienden twee en dertigsten
f r j
vier en zestigsten f, honderd acht en twintigsten
117. In welUe verhouding slaat eene halve noot tot eene
geheele noot ?
Eene halve noot duurt slechts half zoo lang als eene
geheele.
118. In ivelke verhouding staat eene kwartnoot tot eene
geheele ?
Eene kwartnoot is slechts een vierde deel zoo lang als
eene geheele; en op deze wijze gaat de verhouding voort,
juist zoo als het door de namen uitgedrukt wordt. Eene
zestiende, b. v. mag slechts het zestiende deel van den
tijd duren, welke door eene geheele noot wordt vol gemaakt.
119. In welke verhouding staan de waarden der noten,
niet in betrekking tot de geheele noot, maar onde'Ting
met elkander vergeleken?
Elke noot geldt de helft van die, welke boven haar
staat, het vierde van de weder daarboven staande, enz.
Eene zestiende is b. v. de helft van eene achtste, of het;
vierde deel van eene kwart enz., zoo als in de volgende
tabel te zien is