Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
27
Majeur :
Mineur :
g
e
a
fis
IJ


e
cis
k-
b
gis
M
fis
dis
A*
m
Majeur :
Mineur:
f
d
bes
g
es
c
as
f
des
b
ges
es
2)
-- h-17- — tii-fe—

99. Hoe worden dan echter in mineur-toonsoorten de
door S verhoogde of door t verlaagde tonen, die niet in
de voorteekening zijn opgenomen, den speler aangewezen?
Door er bijzondere verplaatsingsteekens vóór te stellen;
in a-mineur b. v. gis en fis.
pJtfcip

100. K«men in de muziekstukken in het algemeen niet
wel eens verhoogde of verlaagde tonen voor, die in de
voorteekening niet aangewezen zijn ?
Ja; deze moeten steeds afzonderlijk aangeduid worden, b. v.

c voor, die niet in de
Hier komt in de tweede maat
voorteekening van d-majetir ligt; daartoe wordt dus een
herstellingsteeken vereischt. In de derde maat moet weder
cis gespeeld worden. Nu was daartoe wel geenjf noodig,
daar cis in de voorteekening staat; om echtcr misvatting
voor te komen, schrijft men het er gewoonlijk voor.
101. Hoe noemt men zulke verplaatsingsteekens, die niet
in de toonsoort liggen''
Toevallige.
102. Veranderen de toonsoorten in groote muziekstukken
somtijds niet, voor eenen längeren tijd?
Ja; om dan echter de vele verplaatsingsteekens vóór de