Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
mmfimmm
'20
De eerste en zevende trap — groote septime — vijf
geheele tonen en een grooten halven toon:

De eerste en achtste trap — reine octave — vijf ge-
heele tonen en twee groote halven tonen:
m



81. Maar hoe onderscheidt men dan de verminderde,
vergroote enz. intervallen?
Men lette er op, dat:
1) Elk groot interval wordt:
a) een klein, door vermindering met een kleinen halven
toon, onverschillig of dit van boven naar beneden
of van beneden naar boven geschiedt.
De groote terts
m
b. V. van boven
af met een kleinen hal ven toon verminderd, wordt
eene kleine terts:

en eene kleine
terts ontstaat evenzoo uit eene groote, wanneer
de hoogste toon blijft en de laagste een kleinen
t halven toon wordt verhoogd


h) een verminderd interval, wanneer de trappen van
boven en van onder te gelijk een kleinen halven
toon naar elkander worden geschoven. Op deze wijze
ontstaat uit de groote terts eene verminderde terts:
i
p
"F"