Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
12
--H—i;-1

Bij 1 wordt cis door het herstellingsteeken weder c ;
evenzoo wordt bij 2, door het herstellingsteeken, ces ook
weder c.
54. Hoe noemt men die tonen, welke in naam wel ver-
schillen, maar toch dezelfde toonhoogte hebben, zoo als op
de beide voorgaande klavier-afbeeldingen eis=f, bi8=c,
b=ces ?
Men noemt die enharmonische tonen.
55. Waarom hebben die tonen dubbele namen en dubbele
plaatsen op den notenbalk ?
Dit is een noodzakelijk gevolg van de wijze, waarop
onze verschillende toonladders door noten worden voorge-
steld , zoo als in het daarover handelende hoofdstuk nader
zal worden verklaard.
56. Hoe heet zulk een toonladder, die alle verhoogde
of alle verlaagde tonen, maar zonder hunne enharmonische
dubbelnamen, bevat ?
De chromatische toonladder.
Chromatische toonladder met
i


I
Chromatische toonladder met K
--—m-vm , D, ^-
57. Maar hoe heet dan, Ier onderscheiding van deze, de
toonladder welke de tusschengevoegde tonen niet heeft ?
De diatonische toonladder.
58. Kan men ook niet een toonladder met alle tonen en
tevens ook met hunne dubbele schrijfwijze samenstellen ?
Ja, en dien noemt men dan den chromatisch-enharmo-
nischen toonladder.