Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
118
HOOFDSTUK XXXV.
Over liet dubbel Contra-punt.
397. Wal verstaal men door dubbel Contra-punt ?
De polyphone samenstelling van twee stemmen op zulk
eene wijze dat zij kunnen worden omgekeerd, bijv. dat
de bovenstem tot onderstem wordt en de onderstem tot
bovenstem.
i

rtj
Omkeering:

Deze verzetting of omkeering der stemmen kan acht,
negen, tien, elf, twaalf, dertien, veertien trappen hooger
of lager plaats hebben. Hierdoor verkrijgt men zeven hoofd-
soorten van het Contra-punt, namelijk die
in de octave, in de duodecime,
// n none, « » tertsdecime,
n n decime, u " quartdecime.
n H undecime,
Van deze is die in de octave de gemakkelijkste en meest
gebruikte; na deze, die in de decime en duodecime. De
andere worden hoogst zelden gebezigd.
398. Wat verstaat men door drie-, viervoudig Contrapunt ?
Wanneer drie of vier phrasen zóó zijn ingericht, dat zij
beurtelings kunnen omgekeerd worden.