Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
121
en het Naspel gaat met de figuratie na het einde van
den Canlus firmus nog een weinig voort tot aan de vol-
komen sluiting.
362. Wat is cme Basso ostinato?
Ben kort bas-thema, dat gedurig herhaald en door de
andere stemmen met gevarieerde melodiën wordt begeleid.
HOOFDSTUK XXXII.
Over cie nabootsing of imitatie.
363. Wat is eene nabootsing of imitatie?
De herhaling eener figuur (model) in eene andere stem,
terwijl die stem, welke de figuur aangaf, hare melodie
voortzet. Wat de voortgezette figuur tegen de imitatie hooren
laat, heet tegenmotief.
i
Model.
Tegenmotief.
M
Imitatie,
364. Zijn er verschillende soorten van imitatie?
Ja; zij kunnen omtrent op de volgende wijze onder
rubrieken gerangschikt worden:
1) Naar het intreden der intervallen. De imi-
tatie kan geschieden in den unison, in de boven- en onder-
seconde, in de boven- en onder-terts, enz.
2) Naar de kortheid of lengte der figuur. De
figuur kan namelijk zijn een motief-lid, een motief, eene
zinsnede, of ook wel eene geheele enkelvoudige periode.
.3) Naar hare bewegingen. Er heeft imitatie plaats
in gelijke beweging, wanneer de tonen in de tweede