Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
99
geven van thematische bewerliing, hoe een kleine kiem tot
een geheel muziekwerk wordt uitgesponnen, zal hier een der
kleinste composities uit Robert Schumann's » Kinderscenen
für das Pianoforte u een weinig nader worden toegelicht.

Model.
Sequenz.
Sequenz.
Sequenz.
Sequenz.
Sequenz.
-S-S —I'Tif—^---
-yré-»-' -!—1 —
ritard
Sequenz.
Sequenz.
f— -v. ^

Dit stukje bestaat uit twee deelen. Het eerste bevat de
thema-periode; de zes eerste maten van het tweede deel
stellen onder den allerkleinsten vorm, en wel in de gedaante
eener tot zes maten ingekorte enkelvoudige periode, dat
deel voor, wat in grooter muziekwerken de middel-periode
uitmaakt. De acht laatste maten zijn herhaling der thema-
periode.
Het model tot dit stukje ligt in de twee eerste maten
(motieven), dus in eene zinsnede. De zinsnede wordt eerst
streng herhaald; vervolgens in de beide volgende maten
iets vrijer. In het tweede deel is het model in het eerste
motief omgekeerd, in het tweede motief weder in zijne
oorspronkelijke gedaante herhaald; de tweede zinsnede