Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
97
toonsoort majeur is, naar den dominant; is zij minenr,
dan naar de kleine boren-terts.
3. De gezang-groep blijft, als de toonsoort majeur
is, in den dominant; als zij mineur is, in de kleine
boven-terts.
4. De slot-groep even als de vorige, met korte uit-
wijkingen in andere toonsoorten.
Het tweede deel bevat:
5. De middel-periode; deze moduleert in onderschei-
dene verwijderde toonsoorten.
6. De thema-groep.
7. De Overgangs-groep.
8. De gezang-groep.
9. De slot-groep, waarop
gewoonlijk nog
10. een aanhangsel volgt.
Herhaling, die geheel
in den grondtoon
blijft.
305. Waarom heel de eerste groep de thema-groep?
Omdat die gewoonlijk de hoofdgedachte bevat, waaruit
vervolgens alle thematische perioden worden afgeleid.
306. Waarom heet de tweede de overgangs-groep ?
Dewijl zij dient om den overgang in den dominant of
in de kleine boven-terts te maken.
307. Waarom heet de derde de gezang-groep?
Omdat zij gewoonlijk eene zachter, eenvoudiger gedachte
(gezang) inhoudt.
308. Waarom heet de vierde de slot-groep?
Dewijl zij dient om het eerste deel te sluiten.
309. Waartoe dient de middel-periode?
Zij staat tusschen het slot van het eerste deel en de
herhaling, en maakt als het ware het middeldeel uit. Alle
onderdeelen, die er in voorkomen, zgn thematisch, dat
is uit het thema, of anders toch uit de hoofdgedachte in
het eerste deel gevormd.
310. Wat bevat de herhaling?
De herhaling van de vier groepen, die in het eerste
deel voorkomen.
311. Is de herhaling altijd stipt?
Neen; goede componisten brengen menigerlei verande-