Boekgegevens
Titel: Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Auteur: Lobe, Joh. Chr.; Keuskamp, D.A.
Uitgave: 's-Gravenhage: F.J. Weygand & comp, 1878
's Hage: Gebr. Giunta d'Albani
8e dr; 1e dr.: 1857
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 6159
URL: https://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_200011
Onderwerp: Theaterwetenschap, muziekwetenschap: muziektheorie: algemeen
Trefwoord: Muziektheorie, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Catechismus der muziek: inhoud en grondbeginselen der algemeene muziekleer
Vorige scan Volgende scanScanned page
95
Model. Motief-lid.
Periode door sequenzen daaruit gevormd.
(Beethoven.)
Ü
MJä-




m


Zoo kunnen nu ook eene zinsnede en een geheele volzin
tot model dienen.
299. iFal is een thema ?
Die gedachte, waaruit in de voortzetting van het muziek-
stuk de meeste modellen tot de samenstelling van andere
perioden worden gebruikt. Het thema komt gewoonlijk
voor in het begin van het stuk.
300. Hoe noemt men de bij herhaling uit het thema
ontwikkelde vormen ?
Thematische bewerking.
301. Zijn alle perioden van een grooter muziekstuk the-
matisch, dat is uit het thema afgeleid?
Neen, er komen ook wel andere in voor, waartoe nieuwe
modellen de bouwstof leveren; die kan men dan neven-
denkbeelden noemen.
302. Bestaan alle muziekstukken slechts uit aaneenge-
schakelde eenvoudige perioden ?
Eigenlijk — ja! Onder een hooger gezichtspunt laten er