Boekgegevens
Titel: Eerste(-tweede) vijftigtal leerrijke verhalen ontleend van de Nederlandse spreekwoorden: ten dienste der scholen
Deel: 1e vijftigtal
Auteur: [niet beschikbaar]
Uitgave: Groningen: A.L. Scholtens, 1855
3e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 679 G 63
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205567
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Eerste(-tweede) vijftigtal leerrijke verhalen ontleend van de Nederlandse spreekwoorden: ten dienste der scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
73
uit, en noemden Ac»» des Konings courier; maar Michiel
bloosde van schaamte en liet nagenoeg alles onbeantwoord.
Beschaamd en teleurgesteld slopen allen het dorp bin-
nen en tverden door hen, die wijsselijk te huis gebleven
waren, nog duchtig uitgelagchen.
Een verstandig vader zeide echter tot zijne kinderen:
»thans is de waarheid van het spreekwoord letterlijk
bevestigd: kreupele couriers brengen de waarheid." —
»Ja," voegde zijn buurman er bij: de laatste tijdingen
verdienen over het aUjemeen meer geloof, dan de eerste."
Wocst bij Iiot eerst gerucht Viin nieuwe tijdings doof;
De laatste tijdingen verdienen 't meest geloof.
XLIII.
Wat hansje niet leert, sal hans niet hunnen.
3([arjan Ina;? bc saan ban ccncn fiaoyman/ bic
ßccnc 5o?a/ niocitc cn ftajJtcn fpaarbc/ om ïjcin allc-S
te laten leeren / taat Fjem in ccncn holflcnbcn ïceftgb/
boajal al^ ftaopnian / tc paö ftanbc fiiamcn. iDacg
toelfic inacitc be baber ooft aantaenbbe/ cn hielftcfia«>=
ten ftij oafi Defteebbe/ aIic>3hia3S bctfpilb; SfaQan Itiilbc
niet leeren, ©c fcrjaoljaren liepen bao^liij cn -noB
naanlticlijft^ fiab Ijtj 300 beel neïcerb / bat fjij ecn
Ineinia hierfttniacljjft lesen en sijnen naam fcQrgbcn
ßonbc. (©c tijb ban Uicrficn Fttaam rin aan / en 3[D9an
mac5Jt in Qct pafirjuisi en in ben tainiSel Dcsig SÜ««
31n ben tainfiel oina Fjet ccQter secr fleöjerili!i0/ be^
taöl SÜ scen reftenen ncleerb gab / cn gab sgn baber
gem niet elft oagenülift Bijoeiïaan / ban sanbc gij
biffhiijïs bao? flecgte menfcgen öcbjogen of mcnigma^
len be nacben ontaillefteurifl baoj gein Bcnabcelb sÖ«
nctao?ben. ^.ijnc niDcbcr; taaj» rcebö fto^t na sflnc