Boekgegevens
Titel: Oplossingen der Verzameling van rekenkundige opgaven, ten dienste van gevorderde leerlingen en aankomende onderwijzers: in vier tweehonderdtallen
Auteur: Sluijters, Hendrik
Uitgave: Delft: J. de Rooy, 1842
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: 681 F 1
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205472
Onderwerp: Wiskunde: wiskunde: algemeen
Trefwoord: Rekenen, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Oplossingen der Verzameling van rekenkundige opgaven, ten dienste van gevorderde leerlingen en aankomende onderwijzers: in vier tweehonderdtallen
Vorige scan Volgende scanScanned page
TWEEDE HONDERDTAL. (61)
\U
9
Tff
^ = 15 'S 12 onc. voor het gewlgt.
Vraagstuk LXlt {e-rs:ß Druk.)
Men neme zoo veel nullen bij de eenheid als het
getal, waarvan getrokken zal worden, cijfers heeft;
hieuan trekke men het af te trekken getal, en teile
bij de rest het getal, waarvan afgetrokken moet wor-
den ; van de som het voorste cijfer afsnijdende, is het
overige het begeerde verschil,
100
27
49
1/22 dus 22 het verschil.
Anders
27 bet af te trekken getal.
_1 • ..............1 eenheid.
28
1...............1
10. .............10
10. . ............10 »
49" Tl het verschil.
Vraagstuk LX)(. {DeiO Drnh>)
Door 1 van den teller af te trekken en 1 bij den
noemer te tellen, blnft de som van te Her en noener
der breuk 40. De som van teller en noemer der ver-
kleinde breuk is 2 -f- 3 = 5 ; derhalve is — 8 de
gemeene deeler, de teller (2 X 8) -f- 1 = 17, de noe-
mer (3 X 8) ~ 1 = 23 en de gevraagde breuk = {J.
6.