Boekgegevens
Titel: Vraagstukken en oefeningen ter toepassing van het geleerde in het eerste stukje van de Beginselen der stelkunst
Serie: Beginselen der stelkunst,
Auteur: Kempees, J.C.J.
Uitgave: Gorinchem: J. Noorduyn en zoon, 1879
18e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 5291
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_205327
Onderwerp: Wiskunde: algebra: algemeen
Trefwoord: Algebra, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Vraagstukken en oefeningen ter toepassing van het geleerde in het eerste stukje van de Beginselen der stelkunst
Vorige scan Volgende scanScanned page
39
5 130 en § 131. 270. Men vraagt te onderzoeken of de
wortelvormen voor vereenvoudiging vatbaar zijn, en zoo
ja, ze tot hunne eenvoudigste gedaante te herleiden:
1/(7+41/3); 1,'(7—41/3); t/(14+6|/5);
(14—61/5); 1/(7+61/—2); |/(7—6l/—2);
l/(3i+K3); ; 1/(12—21/35);
1/(5—21/6); 1/(2—61/—7); l/ji)-l/(i)''—?=)!;
1/(6—1/5); 1/(1/5—1); t/(8l/2+12);
1/(5+1/7); 1/(41/3+13); 1/IV/Cp"—?=)+?! -
271. Doe hetzelfde met:
1/(4+21/3); ^/(7+2l/10); 1/(4—1/3);
1/(13—41/10); 1/(8—21/15); 1/(7+1/2);
1/(32—101/7); 1/(87+121/42);
V/12«+2l/(fl2_43) I; »/12a—2l/(a2—i') |.
§ 132 en § 133. 272. Herleid tot de eenvoudigste gedaante:
»/(2+l/5)+V/(2—1/5); t/(7+l/3)—V/(7—^/3);
1/(8—1/5)—1/(8+1/5); W (ö+l/i)—1/(0—1/4);
1/(21/7—31/3)—l/(2K7+3l/3);
1/(51/3—i|/2)—l/(5l/3+i t/2);
Z i
1/(16+301/—1)+1/(16—301/—1);
1/1 ö4+2al/ (fl4—«2)! +K1 «4-2«!/ (a4—a') 1;
(4—l/7)l/(4+l/7)+(4+l/7)l/(4—1/7);
l/(9+6l/3)+l/(—3—21/3);
1/(6—1/8—l/3)-V/(6+l/8+l/3).
H B K H A L t N G.
§ 113 — § 134.
273. De volgende vormen te ontwikkelen en tot] hunne een-
voudigste gedaante te herleiden:
l/(l-p) ■
1/(1+^) I '
1+-
1
l/(l-ï)2)
/3 3 ^
---1/5
4