Boekgegevens
Titel: Lees- en taaloefeningen ten dienste van doofstomme kinderen, ook geschikt ten gebruike van hoorende kinderen, in de laagste klassen der lagere school
Auteur: Hill, Moritz; Hirsch, David
Uitgave: Rotterdam: Hendrik Altmann, 1864-1869
Inrigting voor doofstommen-onderwijs
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: IWO 677 D 58-60
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204859
Onderwerp: Communicatiewetenschap: lezen, Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Lezen, Linguïstiek, Wandplaten, Doofstommen, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Lees- en taaloefeningen ten dienste van doofstomme kinderen, ook geschikt ten gebruike van hoorende kinderen, in de laagste klassen der lagere school
Vorige scan Volgende scanScanned page
40.
Wie? van Wie? Wat? Waar? Wanneer?
Wat doet? houden van, enz.
Wat? de koe.....het kalf.
het schaap,
het paard,
de kip. . .
gelijk
Hoe? groot.
oud
sterk
hoog
ongelijk.
. Izoo groot, als — fniet zoo groot, als —
leven groot, als — l niet even groot, als —
(grooter, dan —

Hoeveel? veel.
gelijk,
zoo veel, ais
ongelijk.
( niet zooveel, als-
even veel, als— ] niet even veel, als
(meer, dan —
Hoe groot? zoo groot. als een reus.
— oud? — oud, — ik.
— sterk? — sterk, — een paard.
— hoog? — hoog, — een toren.
— lang? — lang. — een vinger.
— dik? — dik, — een arm.
— fijn? — fijn, — een haar.
— hard? — hard. — steen.
— zacht? — zacht. — boter.
— wit? — wit, — sneeuw.
— rood? — rood, — bloed.
— zwart? — zwart, — kool.
— groen? — groen, — gras.
— geel? —' geel. — goud.
— grijs? — grijs, — eene duif.
— bruin ? — bruin. — kofBj.
— blaauw ? _ blaauw, — de hemel.
— helder? — helder, — kristal.
— duister ? — duister, — de nacht.
— heet? — heet. — vuur.
— koud? — koud, — ijs.
— langzaam ? — langzaam, — eene slak.
— vlug? — vlug. — een vogel.
— spits ? — spits, — eene naald.
— scherp? zoo scherp, als een scheermes.