Boekgegevens
Titel: De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Auteur: Boom, J.A. van der
Uitgave: Haarlem: H.D. Tjeenk Willink & zoon, 1892 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2024
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204803
Onderwerp: Pedagogiek: lichamelijke opvoeding
Trefwoord: Gymnastiektoestellen, Oefeningen, Vakdidactiek
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Vorige scan Volgende scanScanned page
54
28. Ojj- af- en overstappen met ondersteuning. Liggen de
latten paars gewijs (fig. _ _
10), dan kunnen nog de _ _ ) V2
volgende oefeningen
worden uitgevoerd:
29. a. De nummers 1 opstappen, h. de nummers 1 afstap-
pen en de nummers 2 opstappen; een en ander in
„marschtempo" herhalen.
30. Gelijktijdig op- en «/-stappen.
31. Zijwaarts gaan met ondersteuning.
VIJFDE SCHOOLJAAR.
Hebben de leerlingen in de oefeningen, zooals die in het
3e en 4e schooljaar zijn omschreven, eenige vaardigheid
verkregen, dan worden de latten paarsgewijze op zekeren
afstand van elkaar geplaatst (Zie fig. 11).
Fig. 11.
32. De leerlingen worden nu opgesteld in rijen van twéé
(paren) en houden elkaar bij de handen of door mid-
del van stokken of staven vast; in beide gevallen zal
het goed zijn de buitenste met de binnenste leerhngen
nu en dan van plaats te doen verwisselen.