Boekgegevens
Titel: De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Auteur: Boom, J.A. van der
Uitgave: Haarlem: H.D. Tjeenk Willink & zoon, 1892 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2024
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204803
Onderwerp: Pedagogiek: lichamelijke opvoeding
Trefwoord: Gymnastiektoestellen, Oefeningen, Vakdidactiek
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Vorige scan Volgende scanScanned page
51
zelfde aantal kinderen met twee latten — tusschen de
latten geplaatst wordt.
De evennummers blijven nu staan en houden de
onevennummers gedurende het oefenen bij de hand
vast en omgekeerd.
B. Standoefeningen op de latten.
Hieronder worden verschillende beenbewegingen ge-
rekend, die in den stand op de latten zijn uit te voeren,
zooals:
10. voetwippen;
11. kniewippen;
12. halve beenenbuiging;
13. been heffen voorwaarts;
14. ., zijwaarts (matig);
15. „ „ achterwaarts;
16. dij (knie) heffen enz.
Opmerkisg. De leerlingen zyn hierbij verbonden, door
het leggen der handen op de schouders, armen „omhoog
vast", .,vóór gekruist" enz. (Zie hiervoor „de Vrije
en Orde-oefeningen," 5e Schooljaar).
C. Gaan met dubbele ondersteuning over één lat.
De leerlingen zijn opgesteld in rijen van drie. Aan elke
lange zijde van het lokaal wordt, op 1.5 M. van den muur
één lat geplaatst, (fig. 8.)
M " m
\
/
Fig. 8.