Boekgegevens
Titel: De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Auteur: Boom, J.A. van der
Uitgave: Haarlem: H.D. Tjeenk Willink & zoon, 1892 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2024
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204803
Onderwerp: Pedagogiek: lichamelijke opvoeding
Trefwoord: Gymnastiektoestellen, Oefeningen, Vakdidactiek
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Vorige scan Volgende scanScanned page
113
46. Stijgen als bij oef, 45 en dalen aan stijl en sport.
47. Stijgen en dalen als bij oef. 45, doch aan het stijgen
eene beenhouding verbinden,
4<S. Stijgen in gestrekten hang aan één stijl en één sport
en evenzoo dalen.
49. Stggen in gestrekten hang en dalen in gebogen hang.
Opmerking. Hiertoe worden, op het punt waar het dalen
begint, de voeten op één der sporten geplaatst
om zoo den gebogen hang aan te kunnen nemen.
„ De onder 45—49 aangegeven oefeningen mogen
door meisjes (welvoegelijkheidshalve) slechts tot
matige hoogte worden uitgevoerd.
Wei^diepspringen kan X)ok hier worden beoefend, door
de leerlingen op één der aangegeven wijzen te laten stijgen
en op de matras te laten neerspringen. Het spreekt van
zelf dat de neersprong niet te hoog mag zijn.
DE RONDLOOP (Zweefmolen).
De rondloop is een hangtoestel en bij uitnemendheid ge-
schikt voor het onderwijs aan meisjes, doch ook voor jongens
zijn vele, nuttige en aangename oefeningen toe te passen.
Dit toestel is samengesteld uit een ongeveer 5 M. van
den grond aan een dwarsbalk bevestigde ijzeren kroon,
waaraan zich 4 of 6 haken bevinden. Aan elk dezer haken
hangt een touw, welks onderzijde tot sportenlader (5 spor-
ten) is gevormd.
8