Boekgegevens
Titel: De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Auteur: Boom, J.A. van der
Uitgave: Haarlem: H.D. Tjeenk Willink & zoon, 1892 *
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2024
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204803
Onderwerp: Pedagogiek: lichamelijke opvoeding
Trefwoord: Gymnastiektoestellen, Oefeningen, Vakdidactiek
* jaar van uitgave niet op de gebruikelijke wijze verkregen, mogelijk betreft het een schatting
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   De toesteloefeningen voor de lagere school: theoretisch-praktische handleiding voor het onderwijs in toesteloefeningen aan jongens en meisjes
Vorige scan Volgende scanScanned page
DE HORIZONTALE LADDER.
Inrichting: zie schuine ladder.
Met drie ladders kan men volstaan. Voor de meeste
oefeningen in dit leerjaar kan de ladder op reikhoogte
gesteld worden.
De verschillende wijzen waarop de ladders kunnen wor-
den aangevat, worden niet bepaald afzondei'Iijk beoefend,
doch bij de hangoefeningen aangeleerd.
Hangen de leerlingeu aan één stijl met liet gezicht naar de ladder
(zijdelings) dan kunnen de handen in hoven en oiidenjreep gej)laatst
zijn; hangen zij met het gezicht naar buiten, dus van de ladder
afgekeerd, dan wordt bovengreep wat bij de vorige houding ondergreep
was. Aan twee stijlen hangende (dwarshang) kunnen de handen in
huiten en hinnen greep geplaatst zijn. Aan één sport hangende onder-
scheiden WO hoven-^ onder- en aeniengdegreep.
Aan twéé sporten hangende met het gezicht naar links of rechts ge-
keerd , kunnen we weer spreken van huiten en hiimenyreep evenals dat
bij het hangen aau beide stijlen liet geval is.
Door het hangen aau stijl en sport verkrijgen we natuurlijk eene
combinatie van grepen.
DERDE SCHOOLJAAR.
Dit toestel wordt in behandeling genomen, zoodra de
leerlingen in oef. 1—11, bij de rekoefeningen beschreven ^
genoegzaam zijn voorbereid.