Boekgegevens
Titel: Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Auteur: Costerus, J.C.; Behrens, Wilhelm Julius
Uitgave: Amsterdam: M.M. Olivier, 1896
4e dr; 1e uitg.: 1881
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 2709 : 4e dr
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204169
Onderwerp: Biologie: botanie: algemeen
Trefwoord: Plantkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
261 Opneming van organisch voedsel.

Behalve de reeds genoemde Schimmels verdienen nog
een tweetal groepen dezer plantenklasse eene afzonderlijke
vermelding. Het zijn de Gistzwammen en de Splijtzwam-
men, laatstgenoemde meer bekend onder den naam van
Bacteriën. Beiderlei planten zijn ééncellig, maar steeds
in groote hoeveelheden bij elkander levende. Gistzwam-
men ziet men bij fig. 178 afgebeeld. Splijtzwammen
bij fig.' 177. In uiterlijk verschillen zij zeer, hetgeen
vooral gelegen is in de ovale gedaante en de groote
Fig. 177. Fig. 178.
vochtruimten (vacuolen) der Gistzwammen. Bacteriën
worden Splijtzwammen genoemd, omdat elk individu
zich in twee gelijke helften splitst, die, wanneer zij tot
de normale grootte zijn geraakt, dit proces herhalen.
Bij de Gistzwammen daarentegen spruit aan een der
einden een kleine verhevenheid uit, die gaandeweg
grooter wordt en zich ten slotte van de moedercel af-
snoert. Beide soorten van planten oefenen een eigen-
aardigen invloed uit op de stoffen, waarvan zij leven.
De bacteriën veroorzaken in de eerste plaats rotting,