Boekgegevens
Titel: Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Auteur: Costerus, J.C.; Behrens, Wilhelm Julius
Uitgave: Amsterdam: M.M. Olivier, 1896
4e dr; 1e uitg.: 1881
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 2709 : 4e dr
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204169
Onderwerp: Biologie: botanie: algemeen
Trefwoord: Plantkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
HOOFDSTUK H.
BIOLOGIE DER BLOEMEN, VRUCHTEN EN ZADEN.
In het eerste hoofdstuk hebben wij het lichaam der
plant in zijne onderdeelen beschouwd, en geleerd die
deelen met namen te noemen ; verder hebben wij ge-
zien, hoe die deelen vereenigd zijn, en welke plaatsen
zij ten opzichte van elkander innemen; ten slotte hebben
wij een en hetzelfde deel bij verschillende planten ver-
geleken. Daarbij vonden wij dat een bepaald plantendeel
onder de meest verschillende vormen kan voorkomen.
Bij deze beschouwingen hebben wij evenwel niet op
de verrichtingen der deelen gelet, ze niet als
organen beschouwd. Hier en daar werd in 't voorbij-
gaan op de verrichtingen gewezen, maar toch niet veel
meer gezegd, dan wat iedereen weet, b.v. dat de plant
door middel van den wortel vloeibaar voedsel opneemt,
dat de vrucht uit een deel der bloem ontstaat, enz. En
om nog een ander voorbeeld te noemen: ofschoon wij
den vorm der loofbladeren nauwkeurig hebben nagegaan,
hebben wij over de werkingen die zij gedurende het
leven der plant hebben te volbrengen, nog niets gezegd.
De kennis der levensverrichtingen van
■een orgaan is intusschen even belangrijk
8