Boekgegevens
Titel: Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Auteur: Costerus, J.C.; Behrens, Wilhelm Julius
Uitgave: Amsterdam: M.M. Olivier, 1896
4e dr; 1e uitg.: 1881
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: P.B. 2709 : 4e dr
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_204169
Onderwerp: Biologie: botanie: algemeen
Trefwoord: Plantkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Beginselen der plantkunde: ten gebruike bij het onderwijs op de middelbare scholen
Vorige scan Volgende scanScanned page
VOORREDE BIJ DEN TWEEDEN DRUK.
De uitbreiding die de Beginselen der Plantkunde hebben
ondergaan, bestaat hoofdzakelijk in de toevoeging van de
vroeger aangekondigde hoofdstukken over de Systematiek, de
Physiologie en de Cryptogamen. Beide eerstgenoemde zijn
niet aan Behrens ontleend; de Systematiek niet, wijl het
mij beter voorkwam, eenvoudig een korte inleiding te geven
tot de Flora's die op onze middelbare scholen in gebruik
zijn en niet in uitvoerige beschouwingen te treden aangaande
stelselleer, sooi't, variëteit, noch ook in een overzicht der
voornaamste planten-familiën ; de Physiologie niet, omdat
deze in Behrens vereenigd voorkomt met de Anatomie en
daar bovendien geheel op den achtergrond geraakt is. Voor
onze scholen verdient het naar mijne meening de voorkeur
de verhouding om te keeren en naar aanleiding van eenige
proeven de hoofdfeiten der Physiologie te bespreken, en
alleen daar waar zulks bepaald noodzakelijk is, de Anatomie
ter verklaring van verschijnselen ter hulp te roepen.
De beide eerste hoofdstukken hebben hier en daar aan-
vulling ondergaan, de biologie is vermeerderd met een para-