Boekgegevens
Titel: Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1880
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8937
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202958
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Meetkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
46
2. Construeer een cirkelsegment, dat een koorde van 5 cM
heeft en hoeken van 135 graden bevat.
3. Construeer een driehoek, waarvan de grondlijn en de top-
hoek gegeven zijn en die even groot is als een gegeven
willekeurige driehoek.
4. Bewijs, dat alle koorden van een cirkelomtrek, die raken
aan een concentrischen cirkelomtrek, even lang zijn.
Evenredige lijnen l)ij den cirkel.
1. Trek uit een zelfde punt van een cirkelomtrek drie koorden,
wier vierkanten zich tot het vierkant van de middellijn
verhouden als 1 , 2 eh 3 tot 4.
2, Verdeel een gegeven cirkel door een concentrischen cirkel
in twee even groote deelen.
3 Verdeel een driehoek in vijf even groote deelen door
rechte lijnen evenwijdig aan een der zijden.
4 Verdeel een gegeven cirkel in drie even groote deelen
door concentrische cirkels.
5. Verdeel een driehoek door een rechte lijn, evenwijdig aan
een der zijden, in twee stukken, die zich verhouden als
2 tot 3.
6. Uit een punt van een cirkelomtrek is een loodlijn neer-
gelaten op oen middellijn van den cirkel. Als de loodlijn
36 millimeter is en de middellijn verdeelt in 2 stukken,
waarvan het eene 4 maal zoo groot is als het andere,
vraagt men de lengte der middellijn.
7. Construeer een rechthoek, waarvan het oppervlak 16 vier-
kante centimeter is en het verschil tusschen twee zijden
centimeter.