Boekgegevens
Titel: Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1880
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8937
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202958
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Meetkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
43
9. Welken veelhoek kan men door een diagonaal verdoelen
in twee zeshoeken?
Congruente veelhoeken.
1. Construeer twee congruente vierhoeken, waarin de gelijke
zijden en hoeken in tegengestelde orde voorkomen
2. Op hoeveel verschillende manieren kan men een vierhoek
door hoeklijnen in twee driehoeken verdoelen?
3. Op hoeveel manieren kan men een vijfhoek door diagonalen
verdoelen in drie driehoeken?
4. Wat weet gij van een trapezium, dat men in twee con-
gruente trapeziums kan verdoelen ?
5. Construeer een vierkant en een scheefhoekig parrallelogram,
die uit congruente driehoeken bestaan.
6. Bewijs , dat twee vierhoeken trapeziums zijn, als zij de
hoeken en een paar overstaande zijden gelijk hebben, terwijl
die zijden en hoeken bij de twee figuren op dezelfde wijze
aan elkaar sluiten, zonder dat de vierhoeken congruent zijn.
Gelijkvormige veelhoeken.
1. Construeer twee gelijkvormige vierhoeken , waarbij de over-
eenkomsttge zijden en hoeken in tegengestelde orde voor-
komen.