Boekgegevens
Titel: Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Auteur: Versluys, J.
Uitgave: Amsterdam: W. Versluys, 1880
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 8937
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202958
Onderwerp: Wiskunde: meetkunde: algemeen
Trefwoord: Meetkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Meetkundige vraagstukken voor uitgebreid lager en middelbaar onderwijs
Vorige scan Volgende scanScanned page
16
9. Wijs bij twee gelijke cirkels twee ongelijke bogen aan.
onderspannen worden door gelijke koorden.
die
%
Werkstukken.
1. Construeer drie evenwijdige lijnen.
2. Construeer een gelijkzijdigen driehoek.
3. Construeer een hoek, die gelijk is aan de som van drie
gegeven scherpe hoeken.
4. Construeer twee hoeken, waarvan het verschil een rechte
hoek is.
5. Construeer een rechthoekigen driehoek, waarvan de recht-
hoekszijden 3 en 5 centimeter zijn.
6. Construeer een trapezium.
7. Construeer een parallelogram, door gebruik te maken van
de eigenschap, dat een vierhoek, waarvan elke twee over-
staande zijden even groot zijn, een parallelogram is.
8. Verdeel een gegeven hoek in vier gelijke deelen.
9. Bepaal de som van twee gegeven stompe hoeken,
10. Construeer een rechthoek, waarvan de eene zijde 3 centi-
meter is en de hoeklijn 5 centimeter.
11. Construeer een driehoek, waarvan twee zijden 4 en 6 cen-
timeter zijn, terwijl de ingesloten hoek 135 graden bevat.
12. Teeken twee gelijkbeenige driehoeken, wier tophoeken ne-
venhoeken zijn, terwijl de beenen van den eenen driehoek
gelijk zijn aan die van den anderen driehoek.
13. Construeer een hoek van 45 graden, zonder een rechten
hoek middendoor te deelen.
14. Construeer een ruit, waarvan de zijde en een hoeklijn gelijk
zijn'aan twee gegeven rechte lijnen,
15. Construeer een parallelogram en verdeel het in twee con-
gruente parallelogrammen.