Boekgegevens
Titel: Natuurkennis voor de volksschool
Deel: I Planten en dieren
Auteur: Scheepstra, H.; Walstra, W.
Uitgave: Groningen [etc.]: Wolters, 1893
2e dr
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: NOK 09-1035
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202946
Onderwerp: Biologie: botanie: algemeen, Biologie: zoölogie: algemeen
Trefwoord: Plantkunde, Dierkunde, Leermiddelen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Natuurkennis voor de volksschool
Vorige scan Volgende scanScanned page
55
bijzonder goed,te ontdekken, waar zijn prooi zich ophoudt.
Zijn scherpe reuk stelt hem in staat, het spoor van hazen
en konijnen te ontdekken en te volgen. Voor de jacht is hij
dan ook uitmuntend geschikt. Bovendien is hij zeei'leerzaam:
hij laat zich gemakkelijk africhten. Tegenwoordig wordt de
liond ook veel als trekdier gebruikt. Voor kramers en vracht-
rijders is hij daardoor zeer nuttig. Maar het meest roemen
wij hem als den bewaker van huis en hof. Gehecht aan zijn
verzorgers, moedig waar het de verdediging geldt van hun
bezittingen, waakzaam in de hoogste mate en trouw tot in
den dood, is hij boven alle andere dieren de geliefde vriend
van zijn meester.
OPGAVEN.
1. Er zijn veel soorten van honden, nl...... 2. De meeste
honden hebben een.....kop. 3. De neus is.....en.....
4. De oogen kijken u.....aan. 5. 't Lichaam is bedekt met
.....haar. 6. De hond heeft geen hoeven, maar.....op de
teenen. 7. Aan eiken voorpoot heeft hij.....nagels; aan eiken
achterpoot zitten er.....8. Onder de teenen zitten.....
9. Jonge honden kunnen de eerste dagen niet.....; ze zijn dan
..... 10. De vader van de jonge hondjes heet....., en de
moeder heet..... 11. De hond lust wel gaarne....., maar
hij heeft toch liever een stuk..... 12. Hij is nl. geen planten-
etend, maar een.....dier. 13. Zijn reukis..... 14. Daar-
door kan hy 't spoor van.....en.....gemakkelijk vinden.
15. Men gebruikt den hond ook als..... 16. We houden vooral
van den hond, omdat hij zoo.....en.....is.