Boekgegevens
Titel: Handleiding bij het onderwijs in de Nederlandsche taal
Auteur: Bijl, P.; Andriessen, P.J.
Uitgave: Amsterdam: J.D. Sybrandi, 1865
4e dr. nagezien en verm.
Auteursrechten: Zie auteursrechten
Citeerinstructie: Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, UBM: Obr. 2709
URL: http://schoolmuseum.uba.uva.nl/bookid/LCSM_202642
Onderwerp: Taal- en letterkunde naar afzonderlijke talen: Nederlandse taalkunde
Trefwoord: Linguïstiek, Nederlands, Gidsen (vorm)
Bekijk als:      
Scan: Afbeeldinggrootte:
   Handleiding bij het onderwijs in de Nederlandsche taal
Vorige scan Volgende scanScanned page
32
20 Les. Vervoegt rekenen en nntwoorden.
Vervoegt dc werkwoerden. spelen, drukken, knoopen, bregen, kleeden
en achten in de eerste pers. ^nk. en roeerv. van den tegenw. tijd, onvolm.
verl. lijd, 1 en 2 toek. tijd der aant. en aanv. wijs, dan in de 2 pers.
en dan in de 3 pers.
Vervoegt schrijven, eten en kruijen.
Vervoegt de volgende werkwoorden, als boven: bidden, breken, drijven,
fluiten, houden en houwen.
Vervoegt zien en hoopen.
Vervoegt de volgende werkwoorden als boven: denken, doen, komen,
kunnen, liggen en moeten.
Vervoegt: zich wasschen, zich kleeden.
22 Les. 10 bep. en 10 onbep. telwoorden.
5 volzinnen waarin voorkomt een bijwoord van plaats, van tijd enz.
10 volzinnen met een bijw. en een bijv. nw.
23 Les. 20 volzinnen waarin een voorzetsel de betrekking tusschen een
z.n.w. en werkwoorden aanduidt, en ook tusschen de z.n.w. onderling.
10 woorden met scheidbare en 10 met onscheidbaro voorzetsels.
20 volzinnen waarin een voegw. voorkomt.
10 volzinnen waarin een inwendig en 10 waarin een uitwendig tusschen-
werpsel voorkomt.